Rädda Willy!

Senaste gången jag var hos Elina kom ett intressant ämne på tal. Elina hade nämligen hört i ett avsnitt av sex and the city att många män i USA var omskurna, in fact de flesta män i staterna har sedan födseln levt utan delar av förhuden! Jag var så chockad när jag hörde detta att jag var tvungen att fråga min värdmamma och hon var lika chockad hon av att höra att i Sverige är det nästan enbart judar och muslimer som omskärs.

De mörklagda delarna är länder där omskärelse är vanligt

Efter detta var jag bara tvungen att läsa litet om forskningen på området för att ta reda på varför man egentligen utför operationen och enligt mig (och det jag läst) så gör man det i USA för att det ska ge bättre hygien… detta är dock väldigt vagt, och det finns både ”bevis” för och emot detta påstående.

Några argument för ingreppet var:

Bättre hygien

Mindre komplikationer längre fram i livet (skydd mot fimosis)

Skydd mot vissa sexuellt överförbara sjukdomar, däribland HIV (dock endast vaga ”bevis”)

 

Några argument emot ingreppet var:

Post-traumatisk stress för barnet

Medicinska komplikationer

Försämrad känslighet, påverkar sexlivet (även här vagt)

Jag tror, vilket de även nämnde i artiklarna, att det hela har med samhället man lever i att göra. Eftersom att alla gör det i USA så är det normalt, de gör vad deras fäder gjort. Likadant som vi i Sverige endast gör vad vi tycker är normalt. Vad som är normalt beror på var man kommer ifrån, vilka seder, ideal och normer man har. Och eftersom jag nu har ursprung i Svedala så tog jag detta som en…

REAL SHOCKER!

Jag är ledsen, men jag tycker nog fortfarande att USA är ett land för prydar… Eurotrip, I’m sticking with you! Bring on the crazy European (uncircumsised) sex!^^


Kommentarer
Postat av: Eila

Hej, ja vad ska jag ha för kommentar här?

Tur att jag inte föddes som kille :-)



Ha det bra Verre

Kramar från Taberg

2010-04-12 @ 18:52:19
Postat av: Chrille

På tiden att jag åker över och ökar på våran statistik lite då, vi med the whole package so to speak! haha. En klar nyhet för mig också, hade ingen aning om det! :P

2010-04-14 @ 20:54:28
URL: http://christianandreasson.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0